اعلام حریق

سیستم اعلان حریق یا اعلام حریق چیست ؟

سیستم اعلان حریق یک سامانه ایمنی است که برای تشخیص و اعلام حریق در ساختمان ها، فضا های صنعتی و تجاری، برج ها، بانک ها، بیمارستان و سایر مکان های عمومی استفاده می شود.

این سامانه شامل دستگاه های حسگر دود، دستگاه های آژیر و نور پردازی، دستگاه های خاموش کننده حریق و دستگاه های کنترل مرکزی است. در ادامه، هر کدام از بخش های سیستم اعلام حریق را شرح خواهیم داد.

سیستم اعلام حریق به عنوان یک سامانه پیش گیرانه، موجب کاهش خسارت جانی و مالی  در صورت بروز حادثه آتش سوزی می شود. به همین دلیل استفاده از این سامانه در تمامی ساختمان های عمومی، الزامی و واجب است.

دستگاه حسگر دود در سیستم اعلام حریق

دستگاه حسگر دود در صورت تشخیص دود یا گرمای شدید، به محض اتصال به سامانه اعلان حریق به طور خودکار آژیر ها و نور پرداز را فعال می کند. در صورت پاسخ گویی به آژیر و نور پرداز، سامانه خودکار به دستگاه خاموش کننده حریق اعلام می کند تا با فشار دادن گروه مناسب از خاموش کننده، حریق را خاموش کند.

دستگاه کنترل مرکزی سامانه اعلا م حریق

دستگاه کنترل مرکزی سامانه اعلان حریق نیز برای نظارت و کنترل بر دستگاه های حسگر دود، آژیر و نور پرداز و خاموش کننده حریق استفاده می شود. این دستگاه قابلیت اعلام حالت آماده به کار، تست عملکرد دستگاه های سامانه و در صورت بروز خطا و یا تاخیر در هر یک از دستگاه های سامانه، اعلام خطای مورد نظر را دارد.

فواید استفاده از سیستم اعلان حریق

  • کاهش خسارت: با استفاده از سیستم اعلان حریق، مسئولین و افراد حاظر محل را به سرعت ترک کرده و باعث کاهش خسارت جانی و مالی های ناشی از حریق می شوند.
  • افزایش ایمنی: سیستم اعلام حریق به شما کمک می کند تا در صورت بروز حریق، به سرعت و به صورت دقیق و هوشمندانه عمل کنید و این باعث افزایش ایمنی شما و دیگران می شود.
  • آگاه سازی: با ساتفادهه از سیستم اعلام حریق، همه در جریان بروز حادثه قرار می گیرند و بدین ترتیب، اگاه سازی شده و در صورت لزوم در چنین شرایطی عکس العمل مناسب را نشان خواهند داد.
  • پاسخ گویی سریع: با استفاده از سیستم اعلان حریق، پاسخ گویی سریع به حوادث اضطراری ممکن است و به شما کمک می کند تا در صورت بروز حادثه، به سرعت و با دقت عمل کنید.
  • قابلیت اطمبنان: سیستم اعلان حریق، یکی از قابلیت های مهم ان است که در صورت بروز خطا، به شما هشدار داده می شود و همچنین باعث افزلیش قابلیت اطمینان آن می شوند.

هزینه نگهداری سیستم اعلان حریق

هزینه نگهداری سیستم های اعلان حریق بستگی به اندازه و مقدار پیچیدگی سیستم، تعداد دستگاه های نصب شده، نوع کیفیت تجهیزات، محل نصب و همچنین شرایط محیی دارد. همچنین هزینه نگهداری ممکن است شامل هزینه های تعمیر و نگهداری دوره ایی، هزینه خدمات پشتیبانی و آپدیت سخت افزار و نرم افزاری باشد. به طور کلی هزینه نگهداری و تعمیر سیستم های اعلان حریق، به طور متوسط سالانه حدود 10 تا 20 درصد ارزش کل سیستم، افزایش می یابد.

همچنین بخوانید :

نمایندگی خرید تجهیزات اعلام حریق

تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر زیتکس

سیستم اعلام حریق از نظر حفاظتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *